Vandaag voor 15:00 besteld, vandaag verzonden
We bezorgen ook in de weekenden!
Je bestelling direct ophalen in de winkel? Dat kan!
Hoe kun je snel in slaap komen?

8 tips om snel in slaap te komen

Gepubilceerd op: 27 nov 2023

Een van de vervelendste dingen die je kan hebben, is dat je niet snel in slaap kunnen vallen als je wilt slapen. Ben je eindelijk een keer vroeg in bed gaan liggen, maar je blijft onrustig en constant wakker, waardoor je uiteindelijk toch kort en slecht slaapt. Veel mensen hebben dit probleem weleens of zelfs heel vaak. Maar wat is de oplossing van dit probleem? Wij geven je de 8 beste tips om snel in slaap te komen!

1. Overdag ontspannen zijn

Je bent elke dag bezig met van alles en nog wat. Het is goed om tussendoor wat pauzes te hebben om zo wat af en toe wat rust te krijgen. Door alle prikkels die je krijgt, ben je de hele dag eigenlijk actief bezig met je brein. Dit kan op een gegeven moment ook te veel zijn. Belangrijk is dus om rustmomenten op een dag te hebben. Zo kan je zorgen voor momenten van minder prikkels en zal je ‘s nachts ook wat meer rust hebben.

2. Doe even wat anders in de nacht

Als je na een tijdje nog steeds wakker bent na proberen in slaap te vallen, probeer dan even uit bed te gaan en zoek wat anders om te gaan doen. Doe dingen als lezen of een puzzel maken, maar blijf vooral uit de buurt van schermen met blauw licht. Het is bewezen dat deze schermen je minder goed laten slapen. Van lezen bijvoorbeeld zal je vanzelf slaperig worden. DIt is dus een echte aanrader!

3. Goede slaapkamer temperatuur

Het is goed om een juiste temperatuur in je slaapkamer te hebben. Als je in slaap valt daalt de temperatuur van je lichaam. Met een goede en koele slaapkamer slaap je beter. De ideale temperatuur voor je kamer ligt tussen de 16 en 18 graden. Ook een donkere kamer helpt bij het goed kunnen slapen. Met een donkere kamer zorg je ervoor dat je melatonine aanmaakt in je hersenen. Melatonine vertelt je interne klok dat het tijd is om te slapen en je lichaamstemperatuur wordt hierdoor verlaagd.

4. Ontspan voordat je naar bed gaat

Een uur voordat je gaat slapen, moet je al bezig zijn met het afbouwen van je dagritme. Het is goed om iets te doen waar je rustig van wordt voor het slapen gaan. Het blijkt namelijk dat als je minimaal 45 voor het slapen stopt met over prikkelende dingen, dat je dan veel beter in slaap kan komen. Zo kan je dingen doen als ontspannen muziek luisteren, mediteren, lezen, etc. Voorkom hierbij weer dat je er een scherm bij pakt. Door een uur eerder te stoppen met het kijken van een film op tv, zorg je ervoor dat je je lichaam rust geeft voordat je in slaap kan vallen.

5. Verminder cafeïne inname

Het gebruiken van cafeïne zorgt ervoor dat je meer energie in je lichaam hebt. Cafeïne heeft een halfwaarde van 3 – 4 uur, wat betekent dat de helft van de ingenomen hoeveelheid na 3 tot 4 uur nog in je lichaam zit en zo verder halveert iedere 3 tot 4 uur. Dus als je in de middag nog koffie drinkt, kan dit nog steeds in de avond of nacht invloed hebben op je lichaam. Probeer te kijken of je profijt hebt van minderen met cafeïne en probeer er eerder mee te stoppen op de dag.

6. Maak gebruik van een goed slaapritme

Als je elke dag op dezelfde tijd gaat slapen, zal dit helpen met je nachtrust. Een vast slaapritme helpt namelijk het lichaam om zo een goed ritme op te bouwen en weet het wanneer het tijd is om te slapen.

7. Zorg voor een goed bed

Het allerbelangrijkste voor een goede nachtrust is het hebben van een bed waar je heerlijk op kan slapen. Zorg ervoor dat je matras perfect bij jou past en daarbij goede kussens hebt waar je het lekkerst op ligt. Iedereen heeft namelijk een andere voorkeur als het gaat om kussens. De ene vindt een zacht kussen fijn, de ander heeft meer voorkeur voor een stevig kussen. Daarnaast is het goed om een dekbed te hebben waar jij je het beste onder voelt. De afmeting is, de dikte van het dekbed en de stof kunnen allemaal belangrijk zijn voor de beste keuze voor jou. Kijk vooral verder in onze webshop bij Dekbedgekte voor de beste deal en adviezen voor jouw bed.

8. Lavendelolie gebruiken

Onze laatste tip is om gebruik te maken van lavendelolie. Je doet wat olie druppels op je hoofdkussen en je polsen. Dit zorgt er namelijk voor dat je bloeddruk en hartslag verlaagd worden, waardoor je rustiger de nacht in kan gaan en sneller in slaap kan vallen.

Fijne nachtrust!

Met deze tips hopen we dat je het beste uit je nacht haalt en dat je er de volgende ochtend weer fris tegenaan kan. Niets is fijner dan een dag in te gaan met genoeg slaap en voldoende rust om de hele dag vol te kunnen houden. Zo kan jij het beste uit jezelf halen om goed te presteren op werk en daarnaast nog genoeg energie hebben om gezellige dingen te doen.

Inhoudsopgave

Andere bekeken ook
Slaapkamer Inrichten

Tips en tricks om je slaapkamer in te richten

spierkramp tijdens slaap

4 tips tegen spierkrampen tijdens je slaap

Onze klanten geven ons:

4,2 / 5
4.2/5
Eet je mee?

Onze website maakt gebruik van cookies om de gebruikservaring te verbeteren, door de site te gebruiken stemt u in met ons gebruik van de cookies.